Izdanja
Predstavljanje udžbeničkih kompleta za peti razred
SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST 5
AUTORI: Čitanka – Zorana Bošković, Milan Šipovac; Gramatika – Slobodan Novokmet, Vesna Đorđević, Iva Zlatić; radna sveska – Jasmina Stanković, Svetlana Stevanović, Jole Bulatović, Zorana Bošković, Milan Šipovac
Čitanka – Istovremeno je inovativna, u pristupu organizacije i izvođenja nastave, i tradicionalna, u smislu izbora tekstova i poštovanja metodičke prakse. Udžbenik je podeljen u devet celina osmišljenih tako da tokom školske godine nastavnik izvodi nastavu krećući se od prve do poslednje strane. U rasporedu obrade književnih dela vođeno je računa o tematskoj povezanosti, postepenom usvajanju književnoteorijskih znanja, obradi lekcija iz oblasti gramatike, kao i o drugim predmetima sa kojima se može uspostaviti korelacija. Metodička aparatura pruža sigurnost nastavniku i učenicima, vodeći ih kroz čitanje i tumačenje dela iz obaveznog i izbornog programa, od pripremnih faza, preko osnovnog i zahtevnijeg interpretiranja, do uspostavljanja unutarpredmetnih i međupredmetnih korelacija. Na kraju svakog poglavlja nalazi se test kojim se utvrđuje i sistematizuje znanje.
Gramatika – Udžbenik je funkcionalno, grafički i sadržajno povezan sa Čitankom. Lekcije su zasnovane na najsavremenijim vaspitno-pedagoškim metodama. Zastupljeni su brižljivo odabrani primeri prilagođeni učenicima ovog uzrasta. Pažljivo odabranom aparaturom nastavniku se sugerišu odgovarajući metodički postupci prilikom izvođenja nastave, a učenicima se olakšava usvajanje znanja iz oblasti jezika i jezičke kulture. Na kraju svakog poglavlja nalazi se test kojim se utvrđuje i sistematizuje znanje. Lekcije iz jezičke kulture obrađene su inovativno i temeljno. Učenicima se pruža pomoć u čitanju nelinearnih tipova tekstova, osnažuje se njihova kritička svest i sposobnost argumentovanog izlaganja.
Radna sveska – Sadrži mnoštvo raznovrsnih zadataka osnovnog, srednjeg i naprednog nivoa, koji su usklađeni sa obrazovnim standardima i ishodima. Zadaci su rađeni prema modelu zadataka sa završnog ispita i PISA testiranja. Posebnu vrednost predstavljaju zadaci za uvežbavanje veštine čitanja i razumevanja pročitanog. Na kraju radne sveske se nalazi Dnevnik čitanja lektire, koji sadrži pripremljene obrasce i istraživačke zadatke za beleške učenika tokom čitanja lektire.
INFORMATIKA I RAČUNARSTVO 5
AUTORI: Marina Petrović, Zorica Prokopić, Jelena Prijović
Udžbenik – Na početku svake oblasti izdvojeni su očekivani ishodi učenja. Mnoštvo slika i ilustracija prati jasan i sistematičan tekst. Mnogobrojni odeljci Istraži i Razmisli pružaju učenicima pitanja za razmišljanje i zaključivanje i podstiču ih na dodatne aktivnosti, na istraživanje i logičko povezivanje. U svakoj lekciji postoje delovi Dodatni digitalni materijali – to su prilozi sa dodatnim sadržajima, zadacima i rešenjima koji se nalaze u elektronskom udžbeniku. U udžbeniku su dati i detaljno razrađeni projekti, kao i raznovrsni predlozi tema za dodatne projekte koji podstiču međupredmetne korelacije. Na kraju oblasti IKT, Digitalna pismenost i Računarstvo nalaze se testovi za samoproveru znanja, a na kraju udžbenika njihova rešenja.
MATEMATIKA 5
AUTORI: Radivoje Stojković i Jasminka Radovanović
Udžbenik – Teorijska objašnjenja dopunjena su nizom postupno rešenih primera. Na početku svakog poglavlja nalazi se problemski zadatak koji uvodi učenike u poglavlje. Zadatak će učenici moći da reše kad savladaju gradivo iz te oblast. Na kraju svakog poglavlja nalazi se test koji će učenicima pomoći da samostalno procene koliko su savladali gradivo iz date oblast. Rešenja zadataka nalaze se na kraju udžbenika.
Zbirka zadataka – Sadrži veliki broj zadataka. Na kraju svake oblasti su zadaci sa testa za završni ispit iz prethodnih godina u vezi sa gradivom iz date oblasti. Zbirku karakterišu i klasični matematički zadaci za uvežbavanje gradiva, ali i zadaci u formi test provere znanja. U uvodnom obraćanju na početku zbirke dato je objašnjenje, tj. postupak rešavanja matematičkih zadataka.
MATEMATIKA 5
AUTORI: Ivan Anić, Radoje Košanin, Aleksandra Ravas
Udžbenik sa zbirkom zadataka – Koncipiran je tako da nastavnik s lakoćom može da organizuje problemsku i projektno orijentisanu nastavu. Motiviše učenike na istraživački rad, nudi im veliki broj primera i problema iz svakodnevnog života koji omogućavaju razvijanje najviših nivoa mišljenja. Kroz zanimljivi svet matematike učenike vode četiri deteta. Udžbenik kod učenika razvija funkcionalna znanja iz matematike. Problemi dati u udžbeniku često su iz finansijskog okruženja, a učenici se upućuju i ohrabruju da koriste informacione tehnologije za rešavanje tih problema. Na početku svakog poglavlja navedeno je gde se određeni matematički pojmovi koriste u životu ili gde ih možemo uočiti.
BIOLOGIJA 5
AUTOR: Dejan Bošković; radna sveska – Dejan Bošković, Bojana Molnar, Nataša Tomašević Kolarov
Udžbenik – Uvodi u lekciju su dati kao zanimljivosti i slike koje će učenike motivisati i uvesti u novo gradivo. Mnoštvo pitanja za promišljanje i zadataka za praktičan rad omogućavaju ostvarivanje definisanih ishoda. Uz fotografije i ilustracije data su dodatna pojašnjenja kojim se proširuje znanje. Na kraju svake lekcije nalazi se pojmovna mapa lekcije, kao i pitanja i istraživački zadaci poređani po težini. Testovi za proveru znanja na kraju svake oblasti pomažu učenicima da procene i samovrednuju svoje znanje. Udžbenik obiluje raznovrsnim predlozima za izvođenje ogleda i projekata, koji učenicima omogućavaju istraživanje živog sveta oko sebe i da samostalno dolaze do saznanja i zaključaka.
Radna sveska – Sadrži četiri tipa zadataka: pitanja za obnavljanje naučenog, zahtevnija pitanja kojima se testira sposobnost logičkog zaključivanja, istraživačke zadatke kojima se razvijaju različite veštine i istraživački dnevnik za vođenje malih projekata.
ISTORIJA 5
AUTOR: Vesna Lučić
Udžbenik sa odabranim istorijskim izvorima – Obuhvata istorijski period Starog veka. Podeljen je u pet tematskih celina (Osnovi proučavanja prošlosti, Praistorija, Države i društva Starog istoka, Antička Grčka i helenizam i Antički Rim). Odlomci iz istorijskih izvora (rubrika Istorijski izvor) i zanimljivosti (rubrika Za one koji žele više) dopunjuju osnovni tekst. Raznovrsni slikovni sadržaji (istorijske karte, fotografije, ilustracije, karikature, tabele, lente vremena, mape pojmova i slično) imaju funkciju da dodatno podstaknu učenike na razmišljanje i istraživanje i olakšaju im sticanje funkcionalnih i trajnih znanja o prošlosti.
GEOGRAFIJA 5
AUTORI: Biljana Kolaček i Aleksandra Jovičić
Udžbenik – Gradivo u udžbeniku je podeljeno u osam poglavlja (Čovek i geografija, Vasiona, Oblik i površina Zemlje, Zemljina kretanja, Unutrašnja građa i reljef Zemlje, Vazdušni omotač Zemlje, Vode na Zemlji, Biljni i životinjski svet na Zemlji) u okviru kojih su obrađene nastavne teme u skladu sa programom nastave i učenja za peti razred osnovne škole. Autorke su se potrudile da na jasan, praktičan i zanimljiv način upoznaju učenike sa osnovnim geografskim pojmovima obuhvaćenim gradivom petog razreda. Pored osnovnog teksta, koji je jezički i sadržinski prilagođen uzrastu učenika, i brojnih zanimljivosti, udžbenik sadrži fotografije, geografske karte, tabele, grafikone i ilustracije.
TEHNIKA I TEHNOLOGIJA 5
AUTORI: Ivan Milićević, Veljko Aleksić, Svetlana Vučetić
Udžbenik i konstruktorski materijali – Gradivo u udžbeniku je podeljeno u pet poglavlja (Životno i radno okruženje, Saobraćaj, Tehnička i digitalna pismenost, Resursi i proizvodnja i Ideja pretočena u stvarnost) u okviru kojih su obrađene nastavni sadržaji usklađeni sa programom nastave i učenja za peti razred osnovne škole. Učenici će korišćenjem ovog udžbenika steći nova znanja o radu tehničkih uređaja i aparata, saobraćaju i saobraćajnim propisima, načinima tehničke i digitalne komunikacije, obradi različitih prirodnih materijala, recikliranju i očuvanju životne sredine. Uz pomoć ovog udžbenika učenici će naučiti i kako da izrade proizvod od ideje do realizacije, tako što će svoju zamisao najpre pretvoriti u skicu i tehnički crtež. Udžbenik sadrži veliki broj raznovrsnih metodičkih aparatura i ilustracija, a pisan je jasnim i razumljivim jezikom prilagođenim saznajnim mogućnostima učenika. Sastavni deo udžbeničkog kompleta je i kutija sa konstruktorskim materijalima i uputstvom za njihovu upotrebu.
NEMAČKI JEZIK 5 – DEUTSCH! DAS WILL ICH!
AUTOR: Marija Travica
Udžbenik DEUTSCH! DAS WILL ICH! (CD sa audio-zapisima) – Gradivo je podeljeno u 10 poglavlja. Gramatika se postepeno uvodi, sa jasnim istaknutim jezičkim pravilima – odeljak Merke dir. Sadrži raznovrsne tekstove (dijalozi, narativni tekstovi i sl.), sa odmerenom progresijom u uvođenju novog vokabulara. Zanimljivi sadržaji iz nemačke kulture, muzike, umetnosti, geografije, istorije itd. podstiču učenike na dodatnu zainteresovanost – odeljak Infoecke. Predviđeno je mnoštvo vežbi uz slušanje audio-zapisa na CD-u.
Radna sveska – Sadrži zadatke koji u potpunosti prate sadržaje iz udžbenika. Nalozi su raznovrsni po tipu i težini: odgovaranje na pitanja, popunjavanje praznih linija, povezivanje pojmova, rešavanje ukrštenica ili osmosmerki, povezivanje slike i reči, jednostavno zaokruživanje tačnog odgovora i slično. Svaka lekcija u radnoj svesci završava se stranicom za samovrednovanje.
FOOTSTEPS 5
AUTOR: Vesna Tutunović
Udžbenik FOOTSTEPS 5 (CD sa audio-zapisima) – Sadrži osam tematskih celina. Upotpunjen je i gramatičkim objašnjenjima na kraju udžbenika. Gramatika je utkana u same sadržaje lekcija, istaknuta i naglašena na stranama u okviru lekcija. Udžbenik pomaže u razvijanju različitih jezičkih veština. Svojim konceptom podstiče razvoj komunikacionih veština, pruža mogućnost za istraživački rad na projektima kako u timu tako i u paru. Na kraju svake tematske celine u udžbeniku nalaze se zadaci namenjeni za samoprocenjivanje znanja.
Radna sveska – Prati u potpunosti udžbenik i dopunjuje ga. Podeljena je u osam tematskih jedinica kao i sam udžbenik. Raznovrsnost vežbi i zadataka doprinose lakšoj obradi i boljem savladavanju i usvajanju sadržaja i čine radnu svesku veoma dinamičnom. Vežbanja sadrže raznovrsne tipove zadataka, koji su raspoređeni na tri nivoa složenosti zahteva. Podjednako se nameću četiri jezičke aktivnosti za usavršavanje jezičkih veština: slušanje, čitanje, pisanje i govor. U radnoj svesci se nalaze i nalozi za rad na projektima za čiju je realizaciju planiran individualni rad.
MUZIČKA KULTURA 5
AUTOR: Maja Obradović
Udžbenik (CD sa muzičkim zapisima) – Bogata i inovativna metodičko-didaktička aparatura uz savremen dizajn omogućavaju lakše savladavanje i usvajanje gradiva. Na početku lekcije izdvojeni su najvažniji (ključni) pojmovi, a u motivacionom uvodu su pitanja i informacije koji će učenicima pomoći da se prisete ranijih doživljaja, usvojenih sadržaja i povežu ih s novim saznanjima. Didaktičko-metodička aparatura je bogata i jasno grafički istaknuta. Svi primeri za slušanje, pevanje i sviranje u udžbeniku su istaknuti i uz pomoć ikonografije. Postoji veliki broj muzičkih primera na pratećem CD-u (62 numere za slušanje) i mnoštvo primera za pevanje i sviranje propraćeni notama.
LIKOVNA KULTURA 5
AUTOR: Milivoj Miško Pavlović
Udžbenik – Likovni pojmovi su najčešće ilustrovani primerima domaćih autora. Udžbenik sadrži mnoštvo praktičnih zadataka kojima se razvija mašta, kreativnost, ali i međupredmetne kompetencije. U lekcijama su dati nalozi za kreativne likovne zadatke čiji je cilj da podstaknu razvoj učeničkih talenata. Udžbenik je podeljen u četiri tematske celine. Uvodnice prikazuju slike poznatih umetnika sa citatima. Na kraju svake tematske celine nalazi se kratak rezime teme uz zadatke za ponavljanje usvojenosti gradiva. Pored umetničkih dela izdvojene su zanimljive pojedinosti koje podstiču učenike da svet umetnosti dožive na nov način. Svaka oblast je obogaćena vizuelnim sadržajem koji je aktuelan, živ, blizak duhu novih generacija, a opet se čvrsto drži tradicionalnog i onoga što je osnova opšte kulture. Posebno se neguju elementi nacionalne tradicije.
Comments are closed